Horvát autópályák: miből, mennyit és hogyan?

Két éven belül 1514 kilométernyi autópályája lesz Horvátországnak. Déli szomszédunk eddig 6,5 milliárd eurót költött útépítésre, a végszámla 10 milliárd körül alakul majd. A legnagyobb kérdés, hogy Dubrovnikig merre menjen majd a pálya, horvát, avagy boszniai területen.

Harminchét év alatt 1064 kilométer autópályát építettek meg a horvátok, ennek javát az utóbbi évtizedben. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az országot behálózó 11 autópálya-szakaszból mindössze egy van kész teljesen, a szlovén határtól (Bregana) Zágrábon át Szerbiáig (Lipovác) tartó 306,4 kilométer. A horvát főváros felől Magyarországra autózók a határ előtt (Gorican) például még mindig 1,3 kilométeres "kitérőre" kényszerülnek. Dakovo és Eszék között jövőre adják át a pályát, ami a tervek szerint a magyar határt Svilajnál kötné össze a Zágrábon átmenő szlovén-szerb tengellyel. Eszéktől a magyar határig (Beli Manistir) azonban csak akkor építik ki a horvátok a pályát, ha Magyarország garantálja, hogy megcsinálja a folytatását észak felé.

A következő év legfontosabb projektje a Rijeka körüli építkezés. Kiegészítik végre a kikötővárosba Zágrábból vezető pályát, valamint összekötik Rijekát a szlovén határral és a délre menő A1-es autópályával. Vojko Obersnel, Rijeka polgármestere - úgy tűnik - hatékonyan lobbizott, a nyáron folyamatosan képeslapokat küldözgetett ugyanis az illetékes minisztériumoknak és kormánytagoknak azzal a pikírt szöveggel: ugye milyen szép hely, kár, hogy lehetetlen eljutni Rijekába...

(Az Isztriai-félsziget Y útja egyébként hivatalosan szintén autópályának számít, más kérdés, hogy nem annak építették. Mivel a keleti és a nyugati ágán naponta 10 ezer autós halad át, tervezik a bővítését.)

A turisták számára talán legérdekesebb szakasz a Zágrábtól Dubrovnikig tartó pálya, amelyből 414,3 kilométer készült el eddig. Itt most is gőzerővel folynak a munkálatok, hiszen Sestanováctól Plocéig jövőre készen lesz a következő, 97 kilométeres rész. Dubrovnikig marad még 80 kilométer, de hogy ezt hol építik majd meg, kérdéses. Az már biztos, hogy az A10-es szakasz 8,2 kilométeres átkötéssel kijáratot biztosít majd Boszniának (Mali Prologon át) Plocéba. Kézenfekvő lenne, hogy ezen áttereljék a szomszédba a teljes forgalmat, onnan pedig Montenegróba menne le a pálya - Dubrovnikig minimum öt kijárattal a horvát területekre.

Emellett szól, hogy így kikerülhető a Neretva völgye és a környezetvédők tiltakozása, ráadásul Horvátországban végigvinni az autópályát (ahogy az ábrán is látható), a nehéz terepviszonyok és az alagutak miatt igen sokba kerülne. Most 6,5 millió euróból hoznak ki egy kilométert Horvátországban, ez nagyjából 1,7 milliárd forintnak felel meg. (Nálunk 2 milliárd/km alatt nem nagyon épül már semmi.) Ám a Ploce Dubrovnik közötti részre kilométerenként legalább 9,4 millió eurót kellene költeni.

Megkezdődött eközben a Zágráb-Split autópálya két "félalagútjánál" a párhuzamos járatok kiépítése is. Sveti rok és Mala kapela egy-egy ágán 30 ezer autó halad át naponta a nyári turistaáradatban, olykor kilométeres sorokban araszolva. A másik két ágat csak azért nem készítették el annak idején, mert dönteni kellett: minél gyorsabban végigviszik-e Splitig a pályát, vagy még éveket eltöltenek azzal, hogy további lyukakat fúrnak a Velebit hegységbe. Ám most már csak másfél évet kell várni a kétszer kétsávos haladásra, mindez a két alagútnál összesen 600 millió kunába, azaz 21,6 milliárd forintba kerül majd.

A délszláv "csoda"

Sokan próbálják megfejteni a horvátok titkát, vajon hogyan - no meg miből - sikerül nekik több száz kilométernyi autópályát megépíteni - hatalmas hegyeket átfúrva - néhány év alatt, miközben mi például az M7-es maradék 50 kilométerével is csak kínlódunk. Horvátországban 2001 óta törvényben rögzített prioritást élveznek az útépítések, amelyeket a költségvetésből és hitelekből finanszíroznak. Az autópályát taktikusan leválasztják a "kiegészítő részekről", azaz ha elkészül egy szakasz, azt szinte azonnal átadják a forgalomnak, az összekötő utakat és a pihenőhelyeket pedig csak később csinálják meg - amikor jut rá pénz. Ráadásul viszonylag sok pénzt kérnek az autósoktól a pálya használatáért: Letenyétől Splitig nagyjából 500 kilométerért 197 kunát, azaz 7100 forintot. Az új autópályákat részben a meglévők használati díjaiból finanszírozzák. Vagyis ha úgy vesszük, minden külföldi turista hozzájárul egy kicsit az úthálózatuk fejlesztéséhez.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.